sessió 8 – inici a la pintura sumi-e

Dissabte 28 de maig de 2011

Tema de la sessió: inici a la pintura sumi-e: línies, fulles i bambú
L’actitud i els mètodes de la pintura a tinta de Xina i Japó

Introducció

La sessió va començar llegint uns fragments del llibre de María Eugenia Manrique, ”Pintura Zen Método y arte del Sumi-e”, que ens va servir de guia per a aquesta sessió.

Seguidament vam explicar com es treballa l’actitud a la pintura sumi-e, la posició del cos, la manera d’agafar i moure el pinzell, i els temps de la respiració, la visualització i l’acte de pintar.
Respiració: 1.EXPIRACIÓ (buidar) · 2.INSPIRACIÓ (visualització) · 3.EXPIRACIÓ (pintar).

Per últim, vam preparar els 3 tons de tinta: 100% –  50% – 0%(per netejar el pinzell, creant així una base grisa).

Exercicis

1. Traços rectes
S’havien de fer quatre tipus de línies rectes:
1.Prima · 2.De prima a ample · 3. De ample a prima · 4. Continua ample.
Es pintava de baix a dalt, en una fulla gran, i en els tres tons de tinta cadascuna.
Objectius
:  aprendre a fer una pinzellada llarga d’un sol traç, modulada, i compassada amb la respiració.
Qui disposava d’un pinzell tipus xinès va tastar la diferència amb els d’aquarel·la occidental: la càrrega de tinta, la textura, la modulació…

2. Traços amb gradació

Van practicar la càrrega del pinzell amb tres tons de tinta per fer un traç ample, pintant amb tota la llargada del pèl.
Van fer línies rectes de baix a dalt i en horitzontal, i desprès van crear un petit paisatge amb aquest efecte degradat.
La dificultat tècnica d’aquest exercici es va veure compensada per l’efecte visual de la pinzellada.

3. Composicions senzilles amb corbes
Sobre un format quadrat vam proposar unes composicions lliures amb un màxim de 3 línies corbes.
Es tractava de reforçar el treball de visualització prèvia a la pintura: cercar les línies a l’espai buit i aprendre a fer anar el pinzell i el cos d’una manera lliure.

4. Cercles
Desprès havien de provar la figura tancada del cercle, un dels temes difícils del sumi-e, però que va donar exemples molt bonics dels efectes d’aquesta pintura: la pinzellada seca, el joc del tons, l’expressivitat del traç.

5. Traços que representen fulles
Vam plantejar uns tipus de línies que serveixen per representar les fulles més senzilles al sumi-e , i que s’havien de formar amb la pressió del pinzell, amb la direcció i amb la velocitat del traç.
Vam tenir com a referent pintures sobre el bambú.
Es va plantejar que els diferents tons de tinta representaven diferents tons cromàtics, així com la distància de l’objecte respecte del primer pla.

6. Traços que representen branques
S’havien de dibuixar branques amb un traç continu, que anava i tornava sobre si mateix per formar les línies ramificades. Es podia aixecar el pinzell del paper amb la condició de mantenir el moviment del traç, que quedava reflectit  en la continuïtat visual de la línia en retornar al paper.
Es va veure que aquest tipus de traç i aquest joc del contacte amb el paper donen molta riquesa i expressivitat a la pintura.

7. Traços que representen troncs de bambús
Per a aquest exercici vam fer servir la pinzellada amb dos tons de tinta: el negre i el mig.
Veient com s’havia esquematitzat la representació del tronc al sumi-e, vam provar a fer variacions en el gruix del traç, en la humitat del pinzell, en la densitat de la tinta…
I es va començar a muntar un petit fragment d’arbre amb branques i fulles.

8. Composició sobre el bambú
Per acabar, es va passar a fer composició lliure amb allò que havien après/experimentat, utilitzant paper d’arròs.
Es pot dir que en aquesta sessió tan intensa van aparèixer moltes imatges interessants i que els alumnes van fer un salt important en quant a les destreses tècniques i les actituds davant la creació plàstica, que ens satisfan molt.

Anuncis

2 responses to “sessió 8 – inici a la pintura sumi-e

  1. Una sessió molt sugerent: com expressar molt amb ben pocs elements. En aquesta sessió he començat a descobrir l’importància del treball interior per poder arribar a expressar-me d’una manera personal, tot i sent fidel a una “tradició” artística.

  2. Supercalifragelist – ZEN

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s